۱۰ اشتباه عکاسی که امروزه قابل اصلاح است
در این نوشته می خوانید:

نوشته: Daniel H Harri

 

اشتباهات بخش گریزناپذیر یادگیری‌اند. در ادامه مجموعه‌ای از ۱۰ اشتباه رایج عکاسی و پیشنهاد‌هایی برای حل آنها آمده است. تصحیح این خطاها بر مهارت عکاسی شما می‌افزاید. 

 

عکس:  Victor Bezrukov

 

۱. خرید انبوهی تجهیزات عکاسی

نیاز به خریدن یکباره انبوهی از تجهیزات عکاسی جدید هر دو گروه عکاسان تازه­کار و کارکشته را درگیر می‌کند. با وجود این، عکاسان تازه‌کار اغلب می‌پندارند که خریدن انبوهی از تجهیزات جدید از آنها عکاسان بهتری می­سازد. خرید دوربین، فلش یا لنزی جدید شما را حرفه‌ای‌تر نمی‌کند. درواقع، عکاسان درجه یک تقریبا با هر دوربینی می‌توانند به راحتی عکس‌هایی عالی بگیرند. برای اینکه عکاس بهتری شوید آنچه مهم است: خلاقیت، دانش تکنیکی و چشمانی تیزبین برای دیدن سایه روشن­ها و نور. مسلماً، این به این معنا نیست که شما نباید هرگز تجهیزات جدیدی بخرید. تجهیزات مختلف، اغلب، برای فراهم کردن رزولوشن بهتر و انعطاف‌پذیری بیشتر مفید‌اند. اما به یاد داشته باشید که مهارتتان را به عنوان عکاسی که از تجهیزات استفاده می­ کند ارتقاء دهید.

 

عکس: Lineup33

۲. کج شدن خط افق

عکسی از غروبی خیره‌کننده می‌گیرید. اما چنان محو ثبت این غروب بی‌نقص‌اید که ترازکردن خط افق را فراموش می‌کنید. در نتیجه تمام عکس‌های غروب خورشیدتان کج می‌شود. خوشبختانه، راهی ساده برای مشکل افق کج شده وجود دارد. اغلب نرم‌افزارهای ویرایش موجود می‌توانند به طور خودکار این تحصیح را انجام دهند و یا به شما اجازه می‌دهند که با تغییر زاویه خطوط به حالت افقی تصحیح مناسبی انجام دهید. برای دقت بیشتر همچنین می­توانید درهنگام عکاسی خط افق بصری یا تراز الکترونیکی دوربین را روشن کنید. در گوشی های همراه نیز امکان فعال کردن خطوط گرید یا خطوط راهنما وجود دارد.

 

عکس: Daniel Hoherd

۳. وایت بالانس اشتباه

آیا عکس‌هایتان زیادی گرم یا سرد به نظر می‌آیند؟ این مشکل رایجی است که درنتیجه تخمین اشتباه وایت­بالانس بوجود می‌آید. گرچه، وایت بالانس خودکار می­تواند به سادگی تنظیمات مناسب را برحسب موقعیت تخمین بزند، اما بهترین گزینه این است که برای بار اول وایت بالانس را خودتان تنظیم کنید. با تصحیح این اشتباه، عکس‌هایتان طبیعی‌تر به نظر می‌آیند و نیازی به ویرایش زیاد در مرحله بعد نیست. چنانچه با دوربین موبایل عکاسی می­کنید در اغلب اپلیکیشن­های ویژه عکاسی می توانید گزینه وایت­بالانس یا WB  را بیابید.

 

عکس: Stephen Rahn

 

۴. اعوجاج لنز

این مشکل خاص بیشتر در میان تازه‌کاران رایج است، چراکه، بیشتر مستعد استفاده از لنز اشتباه برای عکاسی از موضوع مورد نظر اند. برخی لنزها باعث می‌شوند که اشیا کج و کوله به نظر آیند و برخی عناصر ناخواسته­ای را به عکس وارد می‌کند، مانند: از بین رفتن روشنایی یا رنگ در اطراف لبه‌ها. اولین راه برای تصحیح این مشکل استفاده ار لنز مناسب با فاصله کانونی مناسب موضوع است. برخی دوربین‌ها در هنگام عکاسی با فرمت JPEG به طور خودکار اصلاحات را اعمال می‌کنند. با این حال تصحیح مشکل پس از عکاسی در هنگام ویرایش با نرم افزارهای ویژه بسیار ساده‌تر و کارآمدتر است. اگر از دوربین موبایل استفاده می­کنید( لنز موبایل در حالت معمول فاصله کانونی ثابتی دارد) باید بدانید نزدیک شدن بیش از حد به موضوع و زاویه دادن به گوشی نسبت به خط افق هنگام عکاسی ممکن است باعث اعوجاج تصویر شود.

 

۵. فوکوس بد

یک عکاس حرفه‌ای نباید روی فوکوس خودکار حساب باز کند چرا که گاهی دوربین در محاسبه آن اشتباه می‌کند. در این حالت نتیجه تصاویری است که بر روی چیزی پشت یا جلو سوژه مورد نظر شما فوکوس شده است. برای اطمینان از اینکه دوربین دقیقا بر روی سوژه مورد نظرتان فوکوس می‌کند تنظیمات فوکوس را روی حالت اتوفوکوس تک نقطه‌ای (singel point AF) قرار دهید. اگر از دوربین موبایل استفاده می­کنید روی موضوع مورد نظر در صفحه موبایل به آرامی ضربه بزنید تا نقطه فوکوس شما روی آن قرار گیرد.

عکس: JFXie

۶. تصاویر تار یا محو

عکس خوبی گرفته‌اید اما کاملا واضح نیست. تار شدن تصویر ممکن است ناشی از چند عامل باشد مثلا: به کارگیری نقطه فوکوس اشتباه، حرکت دوربین در لحظه نوردهی، یا حرکت سوژه. اگر قصد ندارید به صورت خودخواسته با محو کردن تصویر  تصویر وجهی هنری به عکس­تان بدهید، برای رفع مشکل تاری و اطمینان از وضوح عکس راه‌هایی از قبیل افزایش حساسیت یا افزایش ایزو و یا استفاده از سرعت شاتر سریعتر یا به کار بردن سه­ پایه وجود دارد.

 

عکس:  Billy Wilson

۷. عکس‌های تیره و خفه

گاهی عکس‌هایتان تیره‌تر از حالت واقعی به نظر می‌آید. این پدیده اغلب به این دلیل روی می‌دهد که دوربینتان به طور خودکار بخشی از صحنه را بررسی می‌کند و نوردهی برای سوژه عکستان کم است. حل این مشکل تقریبا ساده است: جبران نوردهی! میتوانید این شیوه را به صورت اتوماتیک به کار برید تا تصاویرتان روشن‌تر شوند و یا نوردهی را دستی تنظیم کنید.

 

۸. ترکیب‌بندی ضعیف

ترکیب‌بندی هنر متعادل­ سازی تصویر برای بهبود بخشیدن حرکت چشم و مسیر نگاه کردن به سمت موضوع اصلی است. قرار دادن سوژه مستقیما در مرکز کادر، اشتباهی است که بیشتر عکاسان مرتکب می‌شوند و نتیجه آن اغلب چندان جذاب از آب در نمی­آید. یک شیوۀ سادۀ ترکیب‌بندیف استفاده از قانون یک سوم است. در این حالت طول و عرض تصویر را به سه قسمت تقسیم می‌کنید، شبیه صفحه دوز بازی. سپس سوژه‌تان را بر روی خط‌ها و یا در تقاطع‌شان قرار دهید و اینگونه تصویری گیراتر بسازید. می­توانید خطوط راهنما را در دوربین یا گوشی موبایل فعال کنید تا به­آسانی تصویر را به سه قسمت تقسیم کنید.

 
 

عکس: Dirk Dallas

۹. ویرایشش بیش از حد

یک ویرایش خوب تنها شامل اصلاحی ملایم است نه تغییراتی شدید. کنتراست‌های بیش‌از حد یا HDR افراطی  می‌تواند تصویر شما را مبتذل کند. به یاد داشته باشید که هر عکس یکتا است، در نتیجه مهم است که بر پایه نیاز هر عکس از فیلتر‌ها و افکت‌های متفاوتی استفاده شود. مثلا، بالا بردن اشباع رنگ در عکس‌‌های منظره می‌تواند جالب باشد اما در تصاویر پرتره نتیجه اغلب مطبوع نیست.

۱۰. نادیده گرفتن اصول عکاسی

این آخرین اشتباه بزرگی است که عکاسان مرتکب می‌شوند. پس از یادگیری تمامی مهارت‌های صحیح از قبیل: فوکوس، ترکیب بندی و نوردهی، نبایستی اصول ساده عکاسی را فراموش کنید. چیزهایی مانند: شارژ کردن باطریها، به همراه داشتن وسایل یدکی، بک‌آپ گرفتن از کارتهای حافظه، و اطمینان از اینکه پیش از اینکه راهی عکاسی شوید تمام تجهیزات را به همراه دارید. در آخر اینکه همیشه پیش از عکس گرفتن سرپوش لنز را بردارید! شاید باور نکنید که این مشکل هنوز برای عکاس‌های با تجربه هم اتفاق می‌افتد. 

عکاس بسیار لذت‌بخش و اقناع کننده است. فقط به خاطر داشته باشید مانند بسیاری از تازه‌کارها از نزدیک شدن به سوژه‌ نهراسید. پرسپکتیوهای مختلف را امتحان کنید،  مثلا از بالای درخت یا دراز کشیده روی زمین، و بهترین پرسپکتیو را بیابید. زمانی‌که راه‌حل‌های بالا را بکار بستید و مهار‌تتان را افزایش دادید، می­توانید کیفیت عکس‌هایتان را نیز بهبود ببخشید.

 

 
 

[membership_protected_links]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت | ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد