جایگاه سوژه در ترکیب بندی عکس

برای آنکه از سوژه عکاسی کنیم باید آنرا در بهترین مکان کادر دوربین عکاسی یا قاب موبایل قرار دهیم. آیا جایگاه سوژه در وسط کادر، سمت راست یا چپ است. در ادامه روشی را خواهید آموخت که به کمک آن قادر می شوید دقیق ترین ترکیب را از سوژه و محیط اطرافش خلق کنید.

نقاط طلایی

قانون نقاط طلایی، اصلی هندسی برای قرار دادن سوژه در بهترین مکان کادربندی است. شما می توانید با رسم دو خط عمود و دو خط افقی فرضی بر روی هم، سه قسمت به وجود آورید. در محل تلاقی دو خط فرضی عمود و افقی چهار نقطه حاصل می شود، که به نقاط طلایی معروفند.

فعال کردن خطوط راهنما

خوشبختانه در دوربین های دیجیتال و موبایل، خطوط راهنما وجود دارد. کافیست از بخش تنظیمات دوربین عکاسی گزینه Grid lines  یعنی خطوط راهنما را انتخاب کنید. بافعال کردن این گزینه، روی صفحه نمایشگر، خطوط راهنما و نقاط طلایی ظاهر می شود.

 

سوژه را در یکی از چهار نقطه طلایی قرار دهید.

 

فعال کردن خطوط راهنما در موبایل اندروید

برای فعال کردن خطوط راهنما در موبایل اندروید کافیست ابتدا برنامه(اپلیکیشن) عکاسی موبایل را فعال کنید. سپس از بخش تنظیمات، گزینه خطوط راهنما Grid lines را انتخاب کنید. اگر در این گزینه چندین امکان به شما پیشنهاد شد شما عنوان 3×3 را انتخاب کنید. با انتخاب این بخش، کادری 3×3  روی صفحه دوربین موبایل ظاهر شود.

گاهی برنامه اصلی عکاسی موبایل، گزینه ی خطوط راهنما ندارد. پیشنهاد من این است که برنامه های تخصصی عکاسی مثل snap camera, Bacon camera, Camera FV-5 lite  را دانلود و نصب کنید. با کمک این  برنامه ها می توانید از ویژگی خطوط راهنما جهت عکاسی استفاده کنید.

 

 

 

فعال کردن خطوط راهنما در موبایل آیفون

برای فعال کردن خطوط راهنما در موبایل های آیفون این مراحل را انجام دهید. وارد بخش تنظیمات موبایل شوید. از بخش تنظیمات گزینه عکس ها و دوربین را انتخاب کنید. سپس گزینه Grid را فعال کنید. به این صورت خطوط راهنما در کادر دوربین موبایل ظاهر می شود.

 

 

ارزش نقاط طلایی

اما مفهوم نقاط طلایی چیست؟ معنی نقاط طلایی این است که شما باید سوژه را در یکی از چهار نقطه قرار دهید. با قرار دادن سوژه اصلی در یکی از نقاط طلایی بهترین مکان را برای سوژه انتخاب کرده اید.

اما به نظر شما ارزش چهار نقطه طلایی به یک اندازه است؟ مسلما خیر. هر کدام از چهار نقطه ارزش خاص خود را دارد. معمولا اولویت با سمت چپ و بالاست. در شکل زیر ارزش هر کدام از چهار نقطه مشخص شده است.

 

 

 

در مثال زیر سوژه درختچه در چهار نقطه طلایی قرار گرفته است. با انتخاب جایگاه سوژه در هر کدام از چهار نقطه، می توان عکس متفاوتی را خلق کرد.

 

 

 

 

 

شما باید ارزش هر کدام از نقاط را به ذهن بسپارید. اما این نکته را بدانید که همیشه اولین انتخاب شما نقطه سمت چپ و بالا نیست. باید به ارتباط سوژه با عوامل محیطی آن نیز توجه کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

 

ساختار شکنی

باید این نکته یادآور شوم که گاهی عکاسان حرفه ای، سوژه را در هیچ یک از چهار نقطه طلایی قرار نمی دهند. یعنی سوژه را درست در وسط کادر قرار می دهند. اما این کار را با آگاهی و ترکیب بندی هوشمندانه انجام می دهند. پیشنهاد من این است که شما ابتدا اصل نقاط طلایی را یاد بگیرید و با عکس های زیاد بر آن مسلط شوید. بعد از تسلط بر آن، ساختارشکنی آگاهانه را انجام دهید. اصل یادگیری، تسلط و سپس ساختارشکنی (خلاقیت) در بسیاری از مهارت ها صادق است.

 

گاهی ساختارشکنی کنید و بر خلاف قواعد ترکیب بندی عکاسی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد