لنز های قابل نصب موبایل(1)
در این نوشته می خوانید:

دوربین موبایل تنها یک لنز واید غیرقابل تعویض دارد. این امر باعث محدودیت در عکاسی از بعضی موضوعات مثل چیزهای بسیار ریز می شود. پس نیاز است که لنزهای دیگری را به دوربین موبایل وصل کنیم. در ادامه کار با انواع لنزهای جانبی موبایل را خواهیم آموخت.  

قبل از ورود به موضوع این نکته را باید توضیح داد که لنز اصلی و جانبی همگی ثابت هستند. یعنی امکان تغییر فاصله لنز موبایل(که در دوربین های دیجیتال با چرخاندن لنز انجام می شود) وجود ندارد. هر چند شما می توانید با زوم کردن روی تصویر اندکی از کمبود را جبران کنید اما باید کیفیت پایین تصویر حاصل را نیز قبول کنید.

معمولا لنز های قابل نصب شامل، لنز های فیش‌آی، واید، ماکرو، سوپر فیش‌آی و لنز CPL یا پلاریزه هستند. لنز ها ابتدا بر گیره ای پلاستیکی نصب می شوند. سپس گیره یا کلیپس روی دوربین جلو یا پشت موبایل نصب می شود.

لنزهای جانبی موبایل به شکل تکی یا جعبه ای شامل چند لنز عرضه می شوند. به عنوان مثال ارزان ترین نوع لنزهای جانبی، جعبه ای با سه لنز است. بزرگ ترین لنز، لنز فیش آی است. روی بدنه لنز فیش آی، میزان پوشش منظره نوشته شده است. دیگری لنز ماکرو است. در نهایت نیز لنز سوپر واید نیز در دسترس قرار دارد.

 سه لنز درون جعبه، به شکل تکی یا به شکل پیچ شدن و ترکیبی روی هم قابل استفاده هستند. مثلا برای استفاده از لنز سوپرواید، باید آن را با لنز ماکرو ترکیب کرد. هر کدام از لنزها ویژگی ها خاصی دارند که شناخت آنها برای هر عکاسی ضروری است. بهتر است نگاهی به ویژگی های لنزها بیندازیم.

فیش آی

لنز فیش آی یا چشم ماهی، لنز سوپر واید یا بسیار بسیار گسترده محسوب می شود. خطوط راست را به منحنی تبدیل می کند. البته نتیجه حاصل تصاویری غیرواقعی از محیط است. عکس های گرفته شده با لنز فیش آی در نهایت شکلی فانتزی و جذاب پیدا می کنند.

ویژگی ها لنز فیش آی:

1-خطوط راست را منحنی می کند.

2-تصاویری غیرواقعی و خیالی می سازد.

3-اشیا در لبه کوچک تر و در وسط بزرگ تر به نظر می رسند.

لنز فیش آی وسیع ترین زاویه دید را دارد و تمام منظره ی جلوی لنز موبایل را نشان می دهد. معمولا زاویه دید را 3 تا 4 برابر افزایش می دهد. اشیا در لبه کوچک تر و در وسط بزرگ تر دیده می شوند. از این لنز برای خلق آثار خارق العاده استفاده می شود.

اگر جعبه لنز های قابل نصب را تهیه کنید، متوجه خواهید شد بزرگ ترین لنز، لنز فیش آی است. روی بدنه لنز، وسعت زاویه تحت پوشش نوشته شده است.

در تصویر زیر می توانید تفاوت دو عکس با لنز واید و لنز فیش آی را مقایسه کنید. خمیدگی بیش از حد خطوط ویژگی اصلی لنز فیش آی است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت | ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد