آیا می توان با موبایل فیلم سینمایی ساخت؟

 

تصور کنید فردا صبح می خواهید فیلم آموزشی چند ساعته ای بسازید. اما هزینه خرید ابزار فیلم برداری یا اجاره استودیو فیلم را ندارید. در این صورت چگونه می توانید فیلم آموزشی خود را بسازید؟

شاید بهترین و کم هزینه ترین ابزار یک موبایل مناسب باشد. احتمالا به این پیشنهاد من شک دارید! می خواهم شک شما را چندین برابر کنم؛ آیا می توان با موبایل فیلم سینمایی ساخت، در سینما نمایش داد و چندین میلیون دلار فروخت؟ احتمالا به این سوال های من خواهید خندید. اجازه بدهید در ادامه مقاله با مثال های واقعی شما را با دیدگاه جدیدی آشنا کنم.

موبایل از سرگرمی تا واقعیت

شاید چند سال قبل فیلم گرفتن با موبایل در حد سرگرمی بود. اما در چند سال اخیر با ارتقای سخت افزاری و تجهیزات جانبی موبایل همچنین اپلیکیشن های بسیار قوی در بخش فیلم برداری، دریچه ای نو به روی فیلم سازان گشوده شده است. به گونه ای که دو انتخاب به زودی برای فیلم سازان ایجاد خواهد شد: فیلم سازی با تجهیزات گرانقیمت و دست و پاگیر یا فیلم سازی با تجهیزات ارزان قیمت، ساده و با انعطاف بالا.

نمونه های زیر نشان می دهد که فیلم سازان جدید در حال ایجاد تعاملی تازه با گزینه دوم با محوریت موبایل هستند.

 1_فیلم سینمایی (2011)Olive 

Olive (زیتون) اولین فیلم بلند سینمای دنیاست که سال ۲۰۱۱ تماما با موبایل نوکیا N8فیلم برداری شد. مدت زمان این فیلم زمان ۱ ساعت ۲۹ دقیقه و توسط یک کارگردان ایرانی به نام هومن خلیلی ساخته شد.

بخش های از فیلم را از اینجا ببینید.

 2_فیلم سینمایی (2011)This Is Not A Film

این فیلم نیست” شاید جزء اولین فیلم های بلند سینمای ایران است که با موبایل آیفون فیلم برداری شد. “این فیلم نیست” ساخته مشترک جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب و مدت زمان آن یک ساعت و ۱۵ دقیقه است. این فیلم در جشنواره های فیلم کن، فستیوال فیلم نیویورک، جشنواره بین المللی فیلم ورشو نمایش داده شد.

این فیلم در جشنواره صوفیه بلغارستان جایزه ویژه یونسکو را دریافت کرد. همچنین به عنوان یکی از ۱۵ نامزد اولیه دریافت جایزه اسکار بهترین مستند در سال ۲۰۱۱ انتخاب شد. امتیاز «این فیلم نیست» در سایت معتبر راتن تومیتوز از ۱۰۰، ۹۸، در سایت متاکریتیک از ۱۰۰ ، ۹۰ و در سایت IMDB  از ۱۰،  7/5  است. احتمالا اگر موبایل دوربین دار وجود نداشت جعفر پناهی هرگز نمی توانست این فیلم را بسازد.

 

 

3_فیلم سینمایی (2014) Snake Oil 

فیلم “روغن مار” یکی دیگر از فیلم های بلند سینمای ایران است که توسط علیرضا داوودنژاد و با موبایل آیفون ساخته شده است. مدت زمان این فیلم یک ساعت و ۱۵ دقیقه است.

 

گزارش تصویری از نمایش روغن مار را از اینجا ببینید.

 فیلم روغن مار را در اینجا ببینید.

 4_فیلم سینمایی (I Play With The Phrase Each Other (2013

موضوع این فیلم سیاه و سفید مکالمه ای طولانی با موبایل است. ظاهرا اولین فیلم هنری است که با موبایل آیفون فیلم برداری شده است. جی آلوارز (Jay Alvarez)کارگردان این فیلم یک ساعت و پنجاه دقیقه ای است. شاید موضوع فیلم که مکالمه ای طولانی با استفاده از موبایل است به بهترین نحو با موبایل قاب بندی و فیلم برداری شده است.

 

5_فیلم سینمایی (2014)And Uneasy Lies the Mind

این فیلم را ریکی فشیمن (Ricky Fosheim) با آیفون ساخته است. مدت زمان این فیلم یک ساعت و ۳۰ دقیقه و با اپلیکیشن  Filmic Pro فیلم برداری شده است. کارگردان فیلم معتقد است: داستان، خلق و خو و روح درونی شخصیت ها بیش از هر دوربین سنتی دیگر با موبایل قابل ارائه بود.

 

 

 6_فیلم سینمایی (Tangerine(2015

فیلم نارنگی به کارگردانی شان بکر (Sean Baker)، یکی از پربحث‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۵ بود. بکر با توجه به بودجه کم، فیلم را با استفاده از سه آیفون ۵ ساخت.

 

نشریه Hollywood Reporter فیلم نارنگی را فیلمی روان، با نوعی زیبایی قابل توجه وصف کرده که فیلم سازی مستقل با کمترین امکانات، به خوبی از پس زرق و برق آن بر آمده است.

 

 

 7_فیلم سینمایی (Unsane(2018

این فیلم را کارگردان هالیوودی برنده اسکار، استیون سودربرگ ساخته است.

 

مدت زمان این فیلم یک ساعت و ۳۸ دقیقه، با آیفون ۷ پلاس و کیفیت 4K فیلم برداری شده است. استیون سودربرگ آیفون را به عنوان آینده فیلم سازی معرفی می کند.

 

 

سودربرگ در مصاحبه ای عنوان می کند: کاش در ۱۵ سالگی یک آیفون داشته تا تجربه های فیلم سازیش را زودتر آغاز می کرد.

سودربرگ در مصاحبه دیگری به ایندی‌وایر می گوید: «کار با موبایل آیفون راحت است. به همین دلیل تبدیل به وسیله‌ای شد که کل بازی فیلم سازی را تغییر دادم. من به قابلیت گوشی آیفون به عنوان یک تجربه رهایی‌بخش در فیلم سازی نگاه کردم.»

 

 

بخش هایی از این فیلم را ببینید.

 

 

می توانید این را با عنوان «دیوانه» از طریق سایت فیلمیو ببینید.

بخشی از پشت صحنه فیلم دیوانه را ببینید.

 

 

8_فیلم سینمایی (High Flying Bird(2019

سودربرگ جدیدترین فیلمش یعنی High Flying Bird را نیز با آیفون سون فیلمبرداری کرده است. فیلم پرنده بلند پرواز محصول سال 2019 با سرمایه گذاری نتفلیکش و آیفون ساخته است.

 

 

تریلر فیلم پرنده پرواز بلند را ببینید.

 

 

 

اجازه بدهید در ادامه بخش های سخت افزار و نرم افزار این فیلم های سینمایی را بررسی کنیم.

 

سخت افزار

اصلی ترین وسیله فیلم برداری تمام فیلم های بالا موبایل است. به جز فیلم زیتون(Olive) که با نوکیا ۸  فیلم برداری شده، بقیه ی فیلم ها، با موبایل آیفون ساخته شده اند. البته موبایل های جدید اندرویدی نیز قابلیت های بسیار زیادی دارند. بعضی موبایل ها همانند  هوواوی  P20  با سه لنز بسیار حرفه ای یا سامسونگ S9 در صدر برترین موبایل ها(بالاتر از آیفون X و پیکسل گوگل) قرار دارند.

بقیه لوازم جانبی این فیلم ها؛ لنزهایی مثل Anamorphic Adapter ساخت شرکت Moondog Labs ، استدی کم یا سه پایه فیلم برداری و دستگاه بیرونی ضبط صدای فیلم مثل Irin Strauss است.

نرم افزار

در بخش نرم افزار و اپلیکیشن ها تقریبا تمام این فیلم ها با اپلیکیشن FiLMiC Pro فیلمبرداری شده اند.

اپلیکیشن  Filmic Pro دارای دقیق ترین تنظیمات کنترل فوکوس، نوردهی، ISO یا حساسیت، سرعت شاتر، رنگ و دمای رنگ است. بنابراین به راحتی می توانید هنگام فیلم گرفتن در شرایط گوناگون از تنظیمات این اپلیکیشن استفاده کنید.

نتیجه گیری

اگر چه تمام فیلم های بالا با گروه حرفه ای سینمایی ساخته شده اند اما می توان به قابلیت بسیار بالای موبایل ایمان داشت. تمام کارگردان های فیلم های نام برده به دلایل مختلفی از جمله کاهش هزینه ها، قدرت عمل بالای موبایل و کیفیت بسیار مطلوب، از موبایل برای ساخت فیلم های سینمایی خود استفاده کرده اند.

 با توجه به نمونه های بالا، مطمئن شدید که می توان با موبایل فیلم سینمایی ساخت. ساخت فیلم آموزشی با موبایل نیز به راحتی قابل انجام است. اما برای ساخت فیلم آموزشی با موبایل باید از کجا شروع کنیم؟

پیشنهاد من این است که با افزایش مهارت نوشتن شات لیست و استوری بورد، یادگیری اصول فیلم برداری، نورپردازی، تسلط بر کار با اپلیکیشن های فیلم برداری (مثل Filmic Pro) و در نهایت تدوین، به راحتی می توانید فیلم آموزشی بسازید. در هزینه خود صرفه جویی کنید و همیشه و از هر جا فیلم های خود را با سرعت بسازید و در اختیار مخاطبین خود قرار دهید.

مطالب مرتبط: در مورد دوره تولید محتوا با موبایل بیشتر بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *