جولیا مارگارت کامرون

0 276

جولیا مارگارت کامرون[۱] زن انگلیسی بسیار با استعداد، فوق العاده باهوش، با روحی آزاده و پرشور، نامتعارف و به لحاظ مالی مرفه بود. او عکاسی را هم چون نوعی ماجراجویی شخصی پی گرفت، همان طور که امکان داشت به کارهای انسان دوستانه یا پرورش گل سرخ بپردازد. از قرار معلوم او در خانواده ای از زیبارویان، خواهر ساده ای بود اما جذابیت و هوش او، وی را از تمامی شش دختر دیگر پر ابهت تر کرده بود. کامرون و همسرش -که کارمند عالی رتبه ی دولت در انگلیس بود- بسیاری از قهرمانان خلاق انگلستان در اوایل دوره ملکه ویکتوریا را در شمار دوستان خویش آوردند و آثار معروف و برجسته کامرون نیز پرتره هایی اند که او از همین اشخاص گرفته است. کامرون هر یک از ایشان را به کارگاه خویش می آورد، کارگاهی که قبلاً مرغدانی بود و آنها در آنجا می نشستند و نور گرم آفتاب را تحمل می کردند تا کامرون {عکس} آنها کاملاً درست و مناسب بگیرد. تنیسون[۲]، داروین[۳]، کارلایل[۴]، جی. اف. واتس[۵]، لانگفلو[۶]، هرشل[۷] و بسیاری دیگر توجهات و دقت سرسختانه او را تاب می آوردند و بعدها نیز گاهی در بین خودشان میزان رنج و تحمل خود را با یکدیگر مقایسه می‌کردند. از سوی دیگر کامرون می گفت: «هنگامی که چنین انسان هایی را در مقابل دوربین خود قرار دارم، تمامی روح من در تلاش است که وظیفه ام را در قبال آنها به انجام برساند؛ یعنی ثبت صادقانه عظمت درونی ایشان و در عین حال ثبت جنبه های بیرونی فرد.»

 با این حال بیشتر آثار کامرون در حین ملاقات هایی که در روزهای تعطیل با این اشخاص بزرگ داشت، به انجام رسیده است، یعنی هنگامی که او عکس هایی به وجود می آورد که با زیبایی آرتور شاه[۸]، اسطوره شعر تنیسون و نقاشی رافائل[۹] بدان گونه که او درک می‌کرد، سر و کار داشت. کامرون از دوستان و خدمتکاران خود بچه های آنها به عنوان مدل استفاده می کرد و آنها را به درخواست خود، به  هیات زنان قهرمان کتاب مقدس،  فرشتگان رنسانس و دوشیزگان زمان آرتور شاه درمی‌آورد.

معرفی عکاس

 این تصاویر کامرون برای همدل ترین منتقدان او در طول نسل گذشته، تا اندازه ای آشفته و نابسامان به نظر می رسیدند، دورانی که از قرار معلوم عکاسی به خوبی با کارکردهای داستانی سازگار نبود. با وجود این، تصویر حاضر- که به راستی یکی از آثار تمثیلی اوست که تاکید کمتری بر داستان‌گویی دارد- امروزه تصویری باشکوه به نظر می‌آید: تصویری که با قوت ساخته شده است، به خوبی توصیف شده است و مهمتر از اینها به شدت زنده و احساس برانگیز است. هر سه مدل بسیار زیبایند و اگر پیکر مرکزی تصویر واقعی دوشیزه ای نوجوان بود در همان مدت کوتاهی که این تصویر شکل می گرفت، به یک دونای[۱۰] کاملاً واقعی و قانع‌کننده تبدیل می‌شد.

 

 

 از کتاب نگاهی به عکس ها جان سارکوفسکی، ترجمه فرشید آذرنگ

تعدادی از عکس های کامرون را می بینیم.

۱ . Julia Margaret Cameron

۲. Tennyson.  شاعر انگلیسی

۳.Darwin   دانشمند انگلیسی

۴. Carlyle    نویسنده و تاریخ نگار اسکاتلندی

۵. G.F.Watts   نقاش انگلیسی

۶ . Longfellow   شاعر امریکایی

۷ .  Herschel   دانشمند انگلیسی

۸. king Arthur

۹. Raphael  نقاش و معمار ایتالیایی

۱۰. Donna   لقب اشرافی ایتالیایی به معنی «بانو»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.