لنز واید عکاسی

0 306

انواع لنزهای عکاسی

سه نوع لنز واید، نرمال و تله وجود دارد. مبنای زاویه دید لنزها، بر اساس زاویه دید چشم انسان است. لنز نرمال تقریبا زاویه دید طبیعی ما انسان هاست. لنز تله جهت بزرگ نمایی بکار می رود و لنز واید نیز بیشترین گسترده را به ما نشان می دهد. به یاد داشته باشیم که لنز دوربین موبایل، از نوع لنز واید است. بهتر است ابتدا ویژگی لنز واید را مرور کنیم.

آنسل آدامز[۱] در کتاب دوربین عکاسی چهار ویژگی برای لنز واید بیان می کند:

  1. زاویه دید وسیع لنز واید می تواند وسیع ترین مناظر را ثبت کند.
  2. وقتی محدودیت فضایی امکان عقب تر رفتن را به ما نمی دهد. مثل مجالس
  3. عمق میدان وضوح لنز واید زیاد است. یعنی از سوژه در فواصل مختلف می توان عکس واضحی گرفت.
  4. تکان دوربین یا موضوع را به راحتی تحمل می کند.

 اما از معایب لنز واید، ایجاد اعوجاج در تصویر است. یعنی تصویر اجسام نزدیک به شکلی اغراق آمیز بزرگ تر و اجسام دور فشرده تر می شوند. اگر در عکاسی پرتره خیلی به نزدیک سوژه شویم، باعث بزرگنمایی بیش از حد چهره می شود. به همین دلیل مهمترین نکته در سلفی گرفتن، رعایت فاصله سوژه از موبایل است.

اما چقدر باید بین موبایل و چهره فرد فاصله باشد؟ برای پاسخ به این سوال من با موبایل های مختلف عکس پرتره و سلفی گرفتم. متوجه شدم که نزدیک ترین فاصله موبایل تا سوژه نباید از سی سانتی متر کمتر باشد. در صورتی که فاصله موبایل از چهره کمتر از سی سانتی متر باشد، بینی و صورت بسیار بزرگ تر از حد معمول خواهد شد.

در عکاسی پرتره بیش از سی سانتی متر به سوژه نزدیک نشوید.

همچنین در عکاسی با لنز واید پیشنهاد می کنم پیش زمینه تصویر را ساده بگیرید. هر چه پیش زمینه ساده باشد تمرکز بیشتری روی سوژه خواهد بود.

از معایب دیگر لنز واید، نزدیک کردن خطوط به هم است. لنز واید خطوط یا جاده ها را بلندتر و پیچ و خم ها را شدیدتر نشان دهد. البته از منظر زیبایی شناسی جاده های بلند در عکس ها عمق زیبایی ایجاد می کنند. در عکاسی معماری، خطوط ساختمان به هم نزدیک می شوند و شکوه و عظمت ایجاد می شود.

لنز واید، خطوط را در عمق به هم نزدیک و فشرده می کند.

لنز واید به علت گستره زیاد آن، ابزار مناسبی برای ترکیب بندی محسوب می شود. پیش زمینه را برجسته تر می کنند و تمام سطوح تصویر را با دقت نشان می دهند.

لنز واید اشیا نزدیک را بزرگ تر و غیرواقعی نشان می دهد.

همچنین در عکاسی از اشیا در حال حرکت و نزدیک دوربین مناسب است و باعث انجماد و تثبیت حرکت می شود. همچنین پس زمینه موضوع متحرک را فشرده می کند.

[۱] . آنسل آدامز (Ansel Easton Adams) ‏ (۱۹۰۲ – ۱۹۸۴)  عکاس آمریکایی است. شهرت وی بیش تر به دلیل عکس‌های او از طبیعت و چشم اندازهای غرب آمریکا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.